KlasseStudent.nl | Hoe om te gaan met niveauverschil in een klas
1876
post-template-default,single,single-post,postid-1876,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-16.8,qode-theme-bridge,qode_advanced_footer_responsive_1000,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive

Hoe om te gaan met niveauverschil in een klas

Sommige leerlingen vinden de stof in de klas juist te makkelijk, terwijl andere leerlingen hun aandacht verliezen omdat ze de leraar niet meer kunnen volgen. Het gevolg is vaak hetzelfde: verveling. Ongeveer een kwart van de leerlingen op het voorgezet onderwijs verveelt zich wel eens. Onder de slimste leerlingen van de klas verveelt ongeveer de helft zich regelmatig, blijkt uit onderzoek van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap uit 2014. Maar wat kan je als docent doen om verveling te voorkomen? De tweeledige aanpak hieronder kan je hierbij helpen!

Stap 1 – signaleren

Niet alle verveling is hetzelfde. Daarom kan het lastig zijn om een leerling die zich verveelt op te merken. Wanneer een leerling zich hangerig gedraagt en desinteresse laat zien, is de kans dat het kind zich verveelt groot. Verveling zich verder uiten in teruggetrokkenheid, onzekerheid, rusteloosheid of apathie. Ook kunnen leerlingen natuurlijk zelf laten merken dat ze gemotiveerd zijn om de verveling uit te roeien.

Stap 2 – anticiperen

Het gesprek aangaan met de leerling is erg waardevol. Op deze manier kan de leerling uitleggen waardoor hij of zij zich verveelt. Afhankelijk van de wensen van de leerlingen en de mogelijkheden op school kan je samen met de leerling een concreet plan maken om de verveling te elimineren. Misschien kan het helpen voor de leerling om een lesuur in de week over te slaan om zelfstandig een uitdaging op te zoeken, bijvoorbeeld: het aanleren van een taal die niet op school wordt gegeven, het leren werken met ingewikkelde software of verdieping in vakken waarin de leerling geïnteresseerd is. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar het is wel belangrijk om progressie van de leerling meetbaar te maken, zodat je zeker weet dat de leerling zich aan de afspraken houdt.

Kortom, verveling kan makkelijk worden omgezet in productiviteit, maar de aanpak van verveling is anders voor iedere leerling. Op naar een klas zonder verveelde leerlingen!

 

Geschreven door: Hidde Swartjes (Social-Media manager)